راس لی (Ross Lee) به عنوان جوان ترین فرزند خانواده فرصت داشت تا از تجربیات شش برادر بزرگتر از خودش استفاده کند. لی می گوید: «با اینکه ثروت چندانی نداشتیم اما از تمام لحظات زندگی لذت می بردیم. اکثر وسائل مورد نیاز را خودمان درست می کردیم. به عنوان مثال دوچرخه هایمان را خودمان درست کرده بودیم.»

وی بعد از اتمام مدرسه در سن ۱۶ سالگی، در یک معدن زغال سنگ مشغول به کار شد؛ اما پس از مدتی آن کار را رها کرد تا به عنوان جوشکار در یک نیروگاه به استخدام در آید. به دلیل اینکه به صورت شیفتی کار می کرد، می توانست در وقت های آزاد روی ایده های خودش کار کند. وی ادامه می دهد: «به دلیل شیفتی کار کردن می توانستم در وقت های آزاد به خرید و فروشِ مسکن و ماشین های دست دوم بپردازم.»

در سال ۱۹۸۶ میلادی، زمانی که هنوز در همان نیروگاه مشغول به کار بود، برای دخترش یک شرکت بارکدزنی تاسیس کرد. لی می گوید: «دخترم مدرسه را تمام کرده بود و واقعاً نمی دانست باید چه کار کند. یکی از برادرانم پیشنهادِ شرکت بارکدزنی را مطرح کرد و ما نیز آن را قبول کردیم. همسرم به عنوان حسابدار و من به عنوان مدیر فروش در وقت های آزاد به وی کمک می کردیم.»

۸ سال بعد در سال ۱۹۹۴ میلادی، لی از کار خود در نیروگاه خسته شد و تصمیم گرفت به کار دیگری مشغول شود. اما چه کاری؟ جواب روشن بود. بعد از گذشت ۸ سال از تاسیس شرکت بارکدزنی، آنها توانسته بودند بازار محلی را بدست آورند و درآمد حاصل از فروشی برابر ۱۰۰,۰۰۰ پوند داشته باشند. لی اعتقاد داشت آنها می توانند شرکت را بیش از این گسترش دهند. او ادامه می دهد: «ما صاحب شرکتی بودیم که توانایی پیشرفت زیاد داشت. موفقیت، زیاد دور از انتظار نبود.»

بنابراین لی تصمیم گرفت از بانک درخواست وام کند و بانک با رقم ۶۰,۰۰۰ پوند موافقت کرد. لی نام شرکت را بارکد ورهاوس (Barcode Warehouse) انتخاب کرد؛ اولاً این نام به راحتی به خاطر سپرده می شد و دوماً با انتخاب چنین نام دهن پُرکنی هیچکس نمی توانست حدس بزند که این شرکت، یک شرکت خانواده ای کوچک است. لی به سرعت برای شرکت یک آرم تجاری طراحی کرد تا مشتری ها به راحتی با دیدن آرم، شرکت را به یاد آورند.

بعد از ۶ ماه متوجه شد که تصورش درباره پیشرفت شرکت درست بوده است، چرا که تقاضا برای بارکد به شدت رو به افزایش بود. پس از مدتی لی دریافت که شرکت ها تمایل دارند بارکدهای مورد نیازشان را خودشان تولید کنند. به این دلیل فرصت را غنیمت شمرد و فروش چاپگر مخصوص بارکدزنی را نیز به خدمات خود اضافه نمود. وی سپس شرکت خود را به سخت افزار و نرم افزارهایی مجهز کرد که قابلیت ردیابی بارکدها را داشت.

نقطه عطف زندگی لی زمانی بود که وی در مناقصه مربوط به سامانه بارکدزنی در وزارت کشور انگلستان برنده شد. لی می گوید: «وقتی در یک چنین مناقصه بزرگی برنده شدیم متوجه شدم به یک شرکت معتبر و قابل اعتماد تبدیل شده ایم.» بعد از گذشت ۴ سال از تاسیس شرکت، به دلیل گسترش فعالیت شان علاوه بر نقل مکان به فضای بزرگتر بقیه اعضای خانواده نیز برای کمک وارد کار شدند.

شرکت بارکد ورهاوس هم اکنون انواع و اقسام تجهیزات مربوط به بارکدگذاری، بارکدخوانی و سامانه های ردیابی محصول را تامین می کند و با سازمان های بزرگی از جمله اداره پست و ساختمان وزارت کشور انگلستان قرارداد بلندمدت دارد. درآمد حاصل از فروش شرکت بارکد ورهاوس در سال ۲۰۰۸ که با ۵۰ کارمند، خدمات خود را به صورت اینترنتی نیز عرضه می کند، معادل ۱۵ میلیون پوند تخمین زده شد.

یکی دیگر از افتخارات لی این است که رئیس اداره پست انگلستان در مراسم افتتاحیه یکی از شعبه های اینترنتی بارکد ورهاوس، بطور رسمی تشکر خود را از این شرکت ابراز کرد و قول همکاری های آینده را نیز به آنها داد.

برای لی موفقیت در دو جمله خلاصه می شود: «حق همیشه با مشتری است و همیشه به قول خود وفادار باشید.»

دسته‌ها: کارآفرین موفق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *